-
مهارتهای مقابله با اضطراب امتحان
دوشنبه 15 آذر 1389 17:49
روشها و برنامه های متعددی برای کمک به فراگیران در غلبه بر اضطراب امتحان پیشنهاد شده است که ابعاد مختلف فعالیت آموزشی را مورد توجه قرار می دهند . 1 ) یادگیری و مطالعه صحیح فقدان آمادگی برای امتحان و یادگیری ضعیف تکالیف آموزشی از عوامل اصلی اضطراب امتحان بشمار می روند . روشهای صحیح مطالعه و آمادگی مناسب برای یادگیری در...
-
روش بحث گروهی
دوشنبه 15 آذر 1389 17:47
روش بحث گروهی، گفتگویی است سنجیده و منظم درباره موضوعی خاص که موردعلاقه مشترک شرکت کنندگان در بحث است. این روش برای کلاسهایی قابل اجراست که جمعیتی بین 6 تا 20 نفر داشته باشند. روش بحث گروهی، روشی است که به شاگردان فرصت می دهد تا نظرها، عقاید و تجربیات خود را با دیگران در میان بگذارند و اندیشه های خود را با دلایل هستند...
-
عوامل موثر درترک تحصیلی دانش آموزان
دوشنبه 15 آذر 1389 17:39
برترین عوامل مشترک در ترک تحصیل دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی بخصوص در مقطع متوسطه بیانگر این حقیقت است که فقر مالی و فقر انگیزشی بیشترین نقش را داشته است و همچنین محیط نامناسب خانه و مدرسه خشونت تنبیه و تشویق معلم ‚ سختگیری های بیهوده که باعث می شود انگیزه تحصیلی شاگردان ضعیف شودزمینه های ترک تحصیل فراهم می گردد....
-
دلایل شکست دانش آموزان
دوشنبه 15 آذر 1389 17:32
بررسی دلیل شکست دانش آموزان در تحصیل به مطالعه دقیق احتیاج دارد، تنبلی یا بی میلی را نمی توان تنها دلیل عقب افتادگی تحصیلی دانست. گاهی علت شکست دانش آموزان را باید در خانواده، گاه در مدرسه و معلم و گاه در جامعه و نظام آموزشی و وضعیت اقتصادی جستجو کرد. مدرسه درمیان نهادهای تعلیم و تربیت جامعه جایگاه ویژه ای دارد....
-
تعارض
یکشنبه 14 آذر 1389 21:13
تعریف تعارض - اختلاف در یک زمینه ی سازمانی بین دو نفر یا تعدادی بیشتر ، یا بین دو سمت یا سمت های بیشتر در باره ی بهترین راه رسیدن به هدف های سازمان را تعارض می گویند . - فرآیندی که بدین گونه آغاز می شود که یک دسته یا گروه چنین می پندارد که گروه دیگر اثرات منفی بر جای می گذارد ، یا قرار است اثرات منفی به بار آورد ،...
-
انگیزه وانگیزش
یکشنبه 14 آذر 1389 21:09
انگیزش - انگیزش هر نوع تاثیری است که موجب تقویت ، جهت گیری و بروز رفتار انسان ها می شود . انگیزش حالتی درونی است که سبب می شود انسان به طریقی رفتار کند تا از تحقق یک هدف اطمینان یابد . به عبارت دیگر ، انگیزش چرایی رفتار افراد را بیان می کند . (8) - انگیزش فرآیند تحریک کردن فرد به انجام عملی که برای رسیدن به هدفی...
-
آموزش و توسعه فرهنگ نماز
یکشنبه 14 آذر 1389 21:03
نماز ، اوّلین سؤال قیامت رسول خدا(ص) فرمود : « اِذا کانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ یُدْعی بِالْعَبْدِ ، فَاَوَّلُ شَیی ءٍ یُسْئَلِ عَنْهُ الصَّلاةُ فَاذا جاءَ بِها تامَّهً وَ إلاّ زُخَّ فِی النّار ؛ در روز قیامت، هنگامیکه انسان برای سؤال و جواب حاضر میگردد، اوّلین چیزی که از او سؤال می شود نماز است ؛ اگر نماز را به طور صحیح...
-
مهارتهای سهگانه مدیریت
شنبه 13 آذر 1389 19:52
مهارتهای مورد نیاز مدیران را میتوان به صورت فنی، انسانی و ادراکی طبقهبندی کرد. مهارت به تواناییهای قابل پرورش شخص که در عملکرد و بقای وظائف منعکس میشود بنابراین منظور از مهارت توانایی به کار بردن مؤثر دانش و تجربه شخصی است. ضابطه اصلی مهارت داشتن، اقدام و عمل مؤثر در شرایط متغیر است. تعریف مهارتهای سهگانه...
-
ده راهکار برای ارزشیابی معلمان
شنبه 13 آذر 1389 19:51
۱- عملکرد هر معلم را در فواصل زمانی معین و به طور مستمر مورد بررسی قرار دهید. فشار فعالیت های روزانه و حجم و تراکم کاری در مدرسه، غالباً باعث می شود که اجرای برنامه بررسی عملکرد سالانه در نظر بسیاری از مدیران با اولویت کم جلوه کند، در صورتی که ارزشیابی عملکرد یکی از وظایف اصلی مدیران است. اگر کار ارزشیابی به صورت...
-
روش حل مسئله
شنبه 13 آذر 1389 19:47
یک روش دیگر باز در قالب الگوی حل مسائل. قابل تحلیل بکارگیری تحت عنوان روش حل مسأله، روش یعنی در عمل اجرا کنیم یا گاهی روشهای مسأله محور نگر میگویند. در این روش چنانکه در الگو اشاره کردم به هیچ وجه معلم نقش انتقال اطلاعات را مستقیم و غیرمستقیم ندارد بلکه نقش راهنما را دارد. برای اینکه یک مقدار عینی تر شود چون در...
-
امام على و تربیت فرزند (3)
شنبه 13 آذر 1389 19:44
ب)عوامل محیطى: علاوه بر عوامل وراثتى، عوامل محیطى نیز در تربیت فرزنداندارند منظور ما از عوامل محیطى کلیه عواملى است که پس از تولدکودک او را تحت تاثیر قرار داده و در شکل گیرى او موثرند وشامل خانواده، دوستان، همسایگان و انجمنها و تشکلهاو مانندآنها که از بیرون در فرد تاثیر مىگذارد مىشود، در سیره تربیتىامام على (ع) به...
-
نگرش
شنبه 13 آذر 1389 19:42
تعریف نگرش – نگرش نظری است که در باره افراد ، چیزها یا رویدادها ابراز می گردد ، و منعکس کننده نوع احساس فرد در باره آن است . هنگامی که من می گویم : « من کارم را دوست دارم » نگرش خود را در باره کارم ابراز می کنم . نگرش در سازمان ، از آن جهت اهمیت دارد که می تواند بر رفتار فرد اثر بگذارد . (64) - نگرش شامل زمینه سازی...
-
چرا نباید از تنبیه استفاده کنیم
شنبه 13 آذر 1389 17:18
هر چند که مشاهدات روزانه و شواهد تجربی نشان داده اند که تنبیه در کاهش دادن رفتار نامطلوب به طور موقت موثر است، باید توجه داشت که تنبیه باعث از بین رفتن رفتار تنبیه شده نمی شود وتنها تاثیری که دارد این است که رفتار نامطلوب را موقتاً واپس می زند. تنبه بر عکس تقویت مثبت عمل می کند.تقویت مثبت ،رفتار تقویت شده را نیرومند...
-
روش های آموزشی علوم
شنبه 13 آذر 1389 17:02
الگوی کار و بحث گروهی مقدمه: امروزه در دنیا هیچ کاری در زمینه های علم فناوری، اقتصاد و حتی فکر و اندیشه به صورت فردی انجام نمی شود. کارگروهی یکی از روش های اصلی تدریس در کلاس علوم است و باید دانش آموزان را به کارگروهی واداریم. هدف: کار و بحث گروهی، در عین این که یک روش آموزشی است، برای ما هدف نگرشی بسیار مهمی تلقی می...
-
الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت Metacognition
شنبه 13 آذر 1389 17:01
مقدمه: فرا شناخت عبارت است از آگاهی فرد برنظام شناختی خود و کنترل و هدایت آن در ادبیات روان شناسی، شناخت را معمولا˝ مترادف با تفکر می آورند. بنابراین، فراشناخت را می توان آگاهی بر جریان تفکر و کنترل وهدایت آن هم تعریف کرد. جریان شناخت در نظریه روان شناسی شناخت انسان را عبارت می دانند از: دریافت، پردازش، نگهداری و...
-
80 نکته مهم در تدریس موفق معلمان و مربیان مدارس
شنبه 13 آذر 1389 16:59
امروزه آموزش و پرورش رسمی در پی آمادگی برای زندگی آینده از طریق یادگیری مفید و مؤثر است وکلا" تدریس عبارتست از: تعامل یا رفتار متقابل معلم و دانش آموز بر اساس طرح منظم و هدفدار برای ایجاد تغییرات مطلوب و تسهیل یادگیری فرد و شناخت او از جهان است. و تدریس خوب : تدریسی است که به خوب یاد گرفتن فراگیران کمک کند. در...
-
ده راهکار برای تعلیم وتربیت بهتر
شنبه 13 آذر 1389 16:55
شاید یکی از شاخصترین تفاوتهای تعلیم و تربیت در گذشته و حال، لزوم توجه آموزگاران به مشکلات متعدد تعلیم و تربیتی دانشآموزان باشد، که این امر ناشی از درگیری دانشآموزان امروزی با نابسامانی متعدد، اعم از آموزشی و پرورشی است. در نگاهی کلی میتوان مشکلات آموزشی - پرورشی کودکان و نوجوانان را از مواردی چون ناتوانی در...
-
پنج نگرش معلمان اثربخش
شنبه 13 آذر 1389 16:53
بونی گورنئو از دانشگاه داکوتای شمالی ترجمه: اسماعیل سلیمی ساعتلو به انتخاب گروه کیفیت بخشی به فرایند یاددهی –یادگیری- کارشناسی پژوهش، تکنولوژی وگروههای آموزشی-شهرستان آران وبیدگل مـــقـــدمــــــــه تصور میشود مسئولیت آمادهسازی معلمان بر عهده برنامههای تربیت معلم در نهادهای آموزش عالی است. اگرچه امروزه دانشجویان...
-
روش سخنرانی
شنبه 13 آذر 1389 16:35
روش تدریس(روش سخنرانی) این روش که سابقه ای طولانی در نظامهای آموزشی دارد به ارائه مفاهیم به طور شفاهی از طرف معلم و یادگیری آنها از طریق گوش کردن و یادداشت برداشتن از طرف شاگرد می پردازد. در این روش یک نوع یادگیری و رابطه ذهنی بین معلم و شاگرد ایجاد می شود. مراحل اجرای روش سخنرانی مرحله اول: آمادگی برای سخنرانی -...
-
ویژگیهای معلم در قرن ۲۱
شنبه 13 آذر 1389 16:22
ویژگی های معلم در قرن ۲۱...teacher in 21 century در فضای آموزشی قرن ۲۱ مقوله های سرعت، دقت و اطلاعات و فناوری های نوین مطرح است مقدمـه در فضای آموزشی قرن 21 مقوله های سرعت، دقت، مهارت و اطلاعات و فناوری های نوین مطرح است. در این فضا، کلاس درس، تحت عنوان سلف سرویس عمومی و مدرسه، تحت عنوان جمهوری دانش نام می گیرد که از...
-
مدیریت کلاس
جمعه 12 آذر 1389 11:35
از زمانی که تعلیم و تربیت به وجود آمده است، معلمان به رفتار دانش آموزان توجه داشته اند. حتی سقراط شکایت داشت که دانشجویان او "عاشق تجملند"، رفتارهای بدی دارند و به اولیای خود بی احترامی می کنند. این نگرانی فزاینده وجود دارد که رفتارهای نامناسب دانش آموزان امروز، به مراتب بیش تر و شدیدتر از گذشتگان باشد، ولی...
-
معرفی کتب مناسب دورهی ابتدایی
جمعه 12 آذر 1389 10:46
فهرست 471 عنوان کتاب مناسب دورهی ابتدایی به منظور معرفی در کتابهای درسی مرتبط، در اختیار دفتر تألیف و برنامهریزی کتب درسی قرار گرفت بنابر اعلام دبیرخانهی طرح سامانبخشی کتابهای آموزشی این تعداد کتاب، با بررسی 686 عنوان کتاب دورهی ابتدایی که نخستین بار طی سالهای 1387 و 1388 به چاپ رسیده، برگزیده شدهاند. این...
-
پرورش خلاقیت تحصیلی در دانش آموزان
پنجشنبه 11 آذر 1389 22:00
برخلاف یادگیری از طریق مهارت های فکری مثل استدلال، درک و حفظ کردن، در تفکر و یادگیری خلاق، توانایی هایی چون ارزشیابی (توانایی حس کردن مشکلات و تناقضات) و ارایه اطلاعات به صورت های متفاوت (به طور مثال رعایت فصاحت، انعطاف پذیری، ابتکار شرح و توضیح) به کار گرفته می شود. بچه ها ترجیح می دهند به جای حفظ کردن، اطلاعات را به...
-
نگاهی به ویژگی های دانش آموزان بیش فعال و شیوه رفتار با آنها
پنجشنبه 11 آذر 1389 21:53
او نمی تواند حتی برای دقایقی آرام نشسته و به سخنان آموزگار یا والدینش گوش فرادهد. وسایل بازی و سرگرمی تنها برای مدتی او را سرگرم کرده و پس از مدت کوتاهی ناآرام و بی قرار چیز تازه ای را جست وجو می کند. این کودک، نیاز به تنبیه ندارد؛ بلکه تنها به کمک همه برای بازیافتن آرامش خویش دارد. چرا که مبتلا به «بیش فعالی» بوده و...
-
والدین کلاس اولی ها بخواتتد
پنجشنبه 11 آذر 1389 21:46
کودکی که برای اولین بار از خانه و خانواده جدا شده و مدتی را در محیط بیرون از خانه به سر می برد، در معرض آموزش دانش ها و مهارت های مختلف و نیز شیوه های برخورد با دیگران و رفتار جمعی است ، لذا باید ترتیبی اتخاذ کنیم که ارتباطات او، پدر و مادرش و نیز معلم ، مدرسه و محیط محل تحصیل و سکونت او از هر لحاظ با هم در تعامل...
-
نگاهی به ویژگیها و ضرورتهای تفکر خلاق
پنجشنبه 11 آذر 1389 21:34
از دیدگاهی، تفکر، کارآمدترین و دم دست ترین ابزار حل مسئله است. اما همة مسائل از یک نوع نیستند، بنابراین روشهای تفکر هم منحصر به یک نوع خاص نیستند. ولی واقعیت این است که قسمت اعظم آنچه در رابطه با آموزش رسمی تفکر انجام میشود، بر مهارتهایی همچون تدریس تحلیلی تاکید میکند. این که چگونه فراگیران ادعاها را درک کنند،...
-
80 نکته مهم در تدریس موفق معلمان و مربیان مدارس
پنجشنبه 11 آذر 1389 20:33
امروزه آموزش و پرورش رسمی در پی آمادگی برای زندگی آینده از طریق یادگیری مفید و مؤثر است وکلا" تدریس عبارتست از: تعامل یا رفتار متقابل معلم و دانش آموز بر اساس طرح منظم و هدفدار برای ایجاد تغییرات مطلوب و تسهیل یادگیری فرد و شناخت او از جهان است. و تدریس خوب : تدریسی است که به خوب یاد گرفتن فراگیران کمک کند. در...
-
افت تحصیلی وراه های مقابله با آن
پنجشنبه 11 آذر 1389 19:45
کاربرد اصطلاح افت تحصیلی یا اتلاف در آموزش و پرورش، از زبان اقتصاددانان گرفته شده و آموزش و پرورش را به صنعتی تشبیه میکند که بخشی از سرمایه و مواد اولیه را که باید به محصول نهایی تبدیل میشد، تلف کرده و نتیجه مطلوب و مورد انتظار را به بار نیاورده است. البته کاربرد اصطلاح قصور و واماندگی در تحصیل مطلوبتر است. وقتی...
-
عوامل افت تحصیلی دانش آموزان
چهارشنبه 10 آذر 1389 21:40
بررسی دلیل شکست دانش آموزان در تحصیل به مطالعه دقیق احتیاج دارد، تنبلی یا بی میلی را نمی توان تنها دلیل عقب افتادگی تحصیلی دانست. گاهی علت شکست دانش آموزان را باید در خانواده، گاه در مدرسه و معلم و گاه در جامعه و نظام آموزشی و وضعیت اقتصادی جستجو کرد. مدرسه درمیان نهادهای تعلیم و تربیت جامعه جایگاه ویژه ای دارد....
-
اضطراب امتحان چیست چه عللی دارد وچگونه میتوان با آن مقابله کرد
دوشنبه 8 آذر 1389 15:07
ضطراب امتحان چیست و چه عللی دارد و چگونه میتوان با آن مقابله کرد؟ والدین چه کمکی میتوانند برای کاهش این اضطراب انجام دهند؟ درجاتی از اضطراب امتحان در 30-20 درصد کودکان و نوجوانان دانشآموز دیده میشود. این موضوع در دختران شایعتر از پسران است. در تعریف اضطراب امتحان در ابتدا باید اضطراب طبیعی را از اضطراب غیرطبیعی و...