سرای دانش

روانشناسی ـ آموزش ابتدایی ـ مدیران بخوانند ـ روش تدریس

سرای دانش

روانشناسی ـ آموزش ابتدایی ـ مدیران بخوانند ـ روش تدریس

کدام قسمت گیاه خوراکی است

 

 

یک سبد میوه و سبزی های تازه را به کلاس بیاورید و سعی کنید که از هر بخش گیاه انتخابی داشته باشید (ریشه ، ساقه ، گل ،برگ ، دانه و میوه )

به دانش آموزان بگویید که گیاهان در بخش های مختلف ساختمان خود غذا را اندوخته می کنند .میوه ها و سبزی ها را با توجه به بخش هایی که غذا را اندوخته می کنند ، طبقه بندی کنید.از آن ها بخواهید که نام هر بخش را بیان کنند .

تابلوی اعلانات

تابلوی اعلانات را به 6 بخش تقسیم کنید.در هر بخش نام یک بخش گیاه را بنویسید .این بخش ها عبارتند از :ریشه ها ، ساقه ها ، گل ها ، برگ ها ، دانه ها و میوه ها .دانش آموزان را به 6 گروه تقسیم کنید .به هر گروه یک بخش گیاه را اختصاص دهید.از دانش آموزان هر گروه بخواهید تا تصویر خوراکی هایی را که مربوط به آن بخش گیاه است ، ببرند یا نقاشی کنند.برای دانش آموزان کتاب ها ،مجله ها و یا کاتالوگ هایی را برای مراجعه تهیه کنید تا بتوانند تصویرها را آسان تر پیدا کنند. میوه ها و سبزی ها را بین دانش آموزان پخش کنید تا همان طور که سرگرم چسباندن تصویرها به تابلوی اعلانات هستند ،آن ها را بخورند

تدریس حروف الفبای (نشانه های چهار شکلی)

برای تدریس نشا نه های 4 شکلی ،  می توان از شیوه هایی استفاده کرد که بچه ها خود به اسم هر نشانه ، پی ببرند.  روش و شیوه های معرفی شده ی نشانه ها تا حدودی شبیه به هم می باشند ،فقط موارد استثنا مثل تشدید ، "خوا "روش های منحصر به فردی دارند. در نظر بگیرید تدریس نشانه ای مثل : " اِ  ، ِ ، ه و  ﻪ " که به ترتیب  ،اسمشان  اِ اول ،   ِ غیر اول ، ه آخر تنها و ﻪ آخر چسبان ،می باشد . دقت شود که هم شکل بودن دو صدای آخر اِ با صدای" ﻫ  " توجه بیشتری را به خود معطوف می دارد ، که به کار بردن مثال های بیشتری را می طلبد . تکرار و تمرین باعث تثبیت یادگیری در این زمینه نیز خواهد بود . استفاده از املاهای خلاق ( خالی گذاشتن جای کلمه ی مورد نظر در یک جمله یا یک متن) هم تمرینی مؤثر در این زمینه است .  مثلاً این جمله  :

مادر اَمین و .......... (آزاده )  به بازار رفت  . او یک پاکت .........(نامه ) و یک تمبر خرید . در ....... (راه ) بازگشت به خانه گل های زیبایی دید و گفت : ..........! (به به ) چه گل های زیبایی !

برای تدریس نشانه هایی مانند این سعی شود حتما ًاز پازل و یا عکس های مختلف در این رابطه استفاده شود  .بعد از گروه بندی ،اجازه دهید دانش آموزان در مورد عکس ها با هم مشورت کنند و بعد گفته های خود را برای دیگر گروه ها بیان کنند. به کلمات کلیدی اشاره کرده و آن ها را راهنمایی کنید تا نشانه ی مورد نظر را به خوبی ادا کنند و آن را در کلمه بیابند . راهنمایی شما به طرف نشانه ی مورد نظر که در کجای کلمه قرار گرفته ، زمینه ای خواهد بود تا اسم هر نشانه را بتوانند بیان کنند . روشی که روش کاوشگری نام دارد و معمولا در تدریس های ریاضی به کار می رود به ما می آموزد که بعضی مفاهیم باید مستقیماً به دانش آموز ارائه نشود و با فراهم آوردن شرایط مناسبی ،دانش آموزان را برای کشف مفاهیم مورد نظر آماده کرد. یکی از پیشتازان این روش " جرج پولیا  " ریاضیدان لهستانی می باشد.

او معتقد است آن چه را که دانش آموز به وسیله ی خود کشف می کند ،هرگز از یاد نمی برد .به عبارت ساده تر از نظر او بهترین روش ،یادگیری کشف مفاهیم توسط فراگیرنده است . چون در این روش معلم،راهنما و دانش آموز جوینده است ؛ لذا مورد توجه و علاقه ی دانش آموز قرار می گیرد.البته چون برای کشف یک مفهوم به وقت زیادی احتیاج است ،لذا ارائه ی این روش نسبت به روش های دیگر وقت گیر است.

ویژگی های یک مقاله برای انتشار در نشریات علمی

مقدمه: در این نوشته به ویـژگی‌هـای کلّی یک مقاله علمی - پژوهشی برای انتشــار در نشریاتـی که مقـالات آنها مـورد داوری قرار می‌گیرند (Refereed Journals) پرداخته شده است. این نشریات یا مجلّه‌ها پس از دریافت مقاله آن را برای داوری نزد سه یا چند نفر از داوران که به موضوع مورد بحث مقاله آشنایی دارند ارسال می‌دارند. پس از دریافت نظرات و پیشنهادات داوران، در صورتی که مقاله قابلّیت انتشار داشته باشد، نشریه مقاله مورد بحث را منتشر می‌نماید. چارچوب‌های آورده شده در این نوشته نیز می‌تواند برای مقاله‌های ارسالی برای همایش‌های علمی که مقالات آنها داوری می‌شوند مورد توجّه قرارگیرد.
2- معیارهای یک مقاله علمی - پژوهشی
توصیه جدّی می‌شود که معیارهای زیر در هر مقاله علمی - پژوهشی مورد رعایت قرارگیرند. رعایت این معیارها باعث انسجام و استحکام مقاله شده و امکان پذیرش آن را در یک مجله علمی - پژوهشی افزایش می‌دهد.
الف- مرتبط بودن مطالب و کامل بودن

ادامه مطلب ...