سرای دانش

روانشناسی ـ آموزش ابتدایی ـ مدیران بخوانند ـ روش تدریس

سرای دانش

روانشناسی ـ آموزش ابتدایی ـ مدیران بخوانند ـ روش تدریس

آفت های نمره 20 را جدی بگیرید !

نمره نباید به هدف تبدیل شود ،مدارس امروزی فقط برای نمره فعالیت نمی کنند

 یکی از آفت هایی که نظام آموزشی و خانواده ها را در رابطه با دانش آموزان تهدید می کند ، "هدف" شدن نمره و " نمره گرایی " است و بارها توسط کارشناسان تعلیم و تربیت این خطر گوشزد شده است و متاسفانه "حفظ گرایی" اگر بر "یادگیری پژوهش محور" ارجحیت داشته باشد ، چوب کاری آسیبهای روحی و روانی را دانش آموزان خواهند خورد . در برخی مدارس توسط اولیای آموزشی و خانواده ها به حدی بر نمره 20 تاکید می شود که تمام نکات مثبت فعالیتهای دانش آموز و پیشرفتهای وی نادیده گرفته شده و آنان را به افرادی دارای عدم اعتماد به نفس ، تو سری خور، خسته و رنجور ، نا امید و شکست خورده تبدیل کرده است . معلمان موفق و دلسوز خوب می دانند که کلاس و مدرسه و نظام آموزشی فقط و فقط برای نمره گذاری تاسیس نشده است و حتی یک فعالیت دانش آموز برای پیشرفت ، آنقدر مهم است که از دید معلمان کارا و موثر پنهان نمانده و با دست گذاشتن روی آن نقطه قوت ، مایه پیشرفتهای بعدی دانش آموز شده و اگر بدان فعالیت به عنوان یک کار بی ارزش که 20 به همراه نداشته ، نگریسته می شد چه بسا سرنوشت دانش آموز به سمت فنا پیش می رفت . 

ادامه مطلب ...

معلمی جایی برای آزمون و خطا نیست!

معنای لغوی افت عبارت است از کمبود، کمی، کم و کاست و نقصان. لذا افت تحصیلی به معنای کمبود و نقصان در فرآیند تحصیل است. یا به معنای تحت اللفظی آن سنجش علل آمار تجدیدی و مردودی دانش آموزان است.

فرآیند آموزش به معناى مجموعه اى است از آنچه که شاگرد در مدرسه از طریق برنامه درسى آشکار و پنهان مى آموزد و یا فرصت آموزش را به خاطر جاى نگرفتن در برنامه درسى پیدا نمى کند.
درک معلمین، اولیا و دانش آموزان از این فرآیند چیست؟
نقطه اى را که دانش آموز از نظر علمى در آن قرار دارد و جایگاه دانش آموزان در هر مقطع و درس و کلاس کجاست؟
هدف هاى رفتارى که باید به صورت مشاهده دربیاید و با ابزار و ملاک هاى عینى ارزشیابى شود چیست؟

ادامه مطلب ...

معلم کارآمد کیست؟

هرگاه دانش آموزان متوجه شوند که آنچه معلم به هنگام وعظ و خطابه در کلاس بیان می دارد، با آنچه وی عملااز خود بروز می دهد متفاوت است، یعنی هماهنگی بین عقیده وعمل او وجود نداشته باشد، آنان به چنین موعظه هایی توجه نخواهند کرد و در پی عمل کردن به آنها برنخواهند آمد. این تفاوت و ناهماهنگی ممکن است بین انتظارات معلم از دانش آموزان و امکاناتی که عملابه آنان داده می شود نیز مشاهده شود. اگر معلم به دانش آموزان گوشزد کند که مجاز نیستند قبل از آنکه زنگ تفریح زده شود کلاس را ترک کنند اما در عمل نتواند این قانون را جامه عمل بپوشاند اعتماد دانش آموزان نسبت به قدرت رهبری معلم به تدریج کاهش می یابد.
رفتار دانش آموزان همچنین تحت تاثیر اعمال معلم در موارد زیر است: معلم به اهمیت مطالعه و خواندن کتاب تاکید فراوان می گذارد، اما خود او حتی یک کتاب هم نمی خواند.

ادامه مطلب ...

چگونه یک معلم فعال ، پرانرژی و تاثیر گذار باشیم ؟

معلم منفعل ، تاثیر پذیر صرف و کم انرژی  و یا برعکس ؟ 

 هر شخصی دوست دارد در موقعیت ها و شغل خود ، فردی موثر ، موفق ، و مطرح بوده و به او با دیده  منفعل ، بی تفاوت ، تاثیر پذیر صرف ، گوشه گیر  و نا کارآمد نگاه نشود و تمایل دارد  بتواند بر محیط  کاری خود  ، همکاران ، مدیران و مافوقان  و غیره  تاثیر مثبت بگذارد. روش های بسیار زیادی برای این کار وجود دارد  که برخی از آنها فهرست وار درج می گردد :

1-      مطالعه کافی کتب مرتبط با شغل معلمی ، روزنامه ها و نشریات ، بررسی وبلاگها و سایتها ی فعال معلمان و ادارات آموزش و پرورش  جهت به روز آوری اطلاعات و آگاهی از آخرین یافته های مرتبط با شغل معلمی و کاربست آنها.

2-      مطالعه در زمینه آموزش و پرورش تطبیقی و مقایسه فعالیتهای معلمان و مدارس کشور با  معلمان و مدارس خارجی  و کسب تجربه از فعالیتهای آنان ، این موضوع از طریق بررسی وبلاگ و سایت مدارس و معلمان خارجی به خوبی و به ارزانی  ممکن است .

3-      شرکت فعال در انواع مسابقات علمی و مقاله نویسی معلمان و جشنواره ها که توسط ادارات و سازمانهای آموزش و پرورش برگزار می شود . این موضوع به مطالعه معلم می انجامد که موجب به روز شدن اطلاعات وی گشته یا موفقیتهایی برایش به دنبال خواهد داشت .

4-      شرکت فعال در کلاسهای ضمن خدمت و باز آموزی معلمان  که توسط ادارات آموزش و پرورش برگزار می گردد .

ادامه مطلب ...

اضطرابی که مستقیم وارد کارنامه‌ها می‌شود

 سر جلسه امتحان هر چه به مغزش فشار می‌آورد تا جواب سوالی را که روز قبل بارها آن را مرور کرده بود به خاطر بیاورد تلاشش به جایی نمی‌رسد و مایوس و عصبی برگه را با مطالبی نامربوط پر می‌کند و آن را به دست مراقب سالن می‌دهد و از جلسه امتحان خارج می‌شود اما همین که پایش را بیرون می‌گذارد یکی‌یکی جواب‌ها به ذهنش هجوم می‌آورد و او را عصبی‌تر و مضطرب‌تر از قبل می‌کند. 


سرویس اجتماعی برنا ، مردمک چشمانش به سرعت روی کلمات کتاب حرکت می کنند اما هر چه بیشتر می خواند کمتر در ذهنش جا می گیرد. سعی می کند که مطالب را حفظ و خود را برای امتحان فردا آماده کند. در این روزها قول خریدMP4 برایش بهترین و شاید جذاب ترین انگیزه ای باشد که او را مقابل کتاب و دفترهایش می نشاند اما وقتی که صفحات کتاب را ورق می زند حجم مطالب، اضطراب و فراموشی که ناخواسته گریبانگیرش شده است این هدیه بیشتر و بیشتر از او دور می شود زیرا تنها در صورت کسب معدل بیست به خواسته اش می رسد، با وجود اینکه فردا امتحان نهایی دارد اما قادر به جمع و جور کردن ذهنش نیست و هر چند دقیقه یک بار افکارهای مزاحم گریبانش را می گیرد یا هر نیم ساعت یک بار به دستشویی می رود.
***
در سر جلسه امتحان هر چه به مغزش فشار می آورد تا جواب سوالی را که روز قبل بارها آن را مرور کرده بود به خاطر بیاورد تلاشش به جایی نمی رسد و مایوس و عصبی برگه را با مطالبی نامربوط پر می کند و آن را به دست مراقب سالن داده و از جلسه امتحان خارج می شود اما همین که پایش را بیرون می گذارد یکی یکی جواب ها به ذهنش هجوم می‌آورد و او را عصبی تر و مضطرب تر از قبل می کند.
***

ادامه مطلب ...

بررسی علل ضعف دانش آموزان در درس ریاضی

ریاضیات باعث توسعه تفکر منطقی می شود و از جاذبه زیبایی شناسانه نیز برخوردار است .

درس ریاضی ، یکی از ارکان مهم تدریس و یکی از پایه های بنیادین در سطوح مختلف تحصیلی می باشد که مقدمه ورود به سالهای بعدی برای نیل به اهداف مهم جامعه  می باشد  که  هر زمان  بـاید  مورد  اهمیت  خاصی  از  سوی  معلمین  و  دست اندرکاران آموزش و پرورش در تمامی پایه ها و مراکز قرار گیرد که با شاخص قرار دادن این درس ، انتظار می رود جوامع در سالهای آتی نه تنها در این درس به مشکلی برخورد نکرده باشند بلکه بتوانند از عهده انجام مسئولیتهای محوله در رابطه با این  درس  برآیند .

با این  بیان  کوتاه می خواهم در تحقیق خود از علل ضعف دانش  آموزان در درس ریاضی و تجزیه و تحلیل آنها  و راههای پیشنهادی برای حل مشکل دانش آموزان در درس ریاضی بپردازم و  سپس با ارایه مدلها و تکنیک هایی که در پیوست ها نیز وجود دارد و کاملا عملی می باشد  برای تقویت پایه ای درس ریاضی برای دانش  آموزان می پردازم  که میتواند باعث پیشرفت دانش آموزان شود  و  مورد استفاده دبیران محترم  قرار بگیرد  . امیدوارم که مورد اهمیت و استفاده برای تقویت درس ریاضی دانش آموزان  قرار گیرد

ادامه مطلب ...

در سهای عاشورا

 

 

نسل امروز و آینده هنوز تشنه فضیلت و عدالت است و به دلیل سرخوردگى از تباهى‏ها به‏دنبال آرمان شهر اسلامى مى‏گردد. اینان به نیرومندى و توانایى خویش براى به دست آوردن دنیایى بهتر و در نتیجه‏رستاخیزى مطلوب مى‏اندیشد. جوان امروز در تلاش است تا از فرهنگ و ارزش‏هاى اسلامى انسانى‏به صورت بهینه بهره گیرد. این تفکر حیاتى‏ترین، اندیشه‏اى است که مى‏تواند به‏بالندگى جامعه جوان امروز و آینده مدد رساند.

ادامه مطلب ...

روش تدریس حرفه وفن

شما می توانید در هر واحد کتاب حرفه و فن با توجه به امکانات، یکی از سه موضوع زیر را انتخاب و تدریس واحد را شروع کنید.

1- بازدید یا گردش علمی(استفاده از روش های مشارکتی و فعال در فرایند تدریس)

2- نمایش یک قطعه فیلم

3- دعوت از متخصصان(این متخصصان حتی می توانند از والدین فراگیران باشند)

مراحل یک بازدید یا گردش

مراحل یک بازدید یا گردش علمی(قبل، ضمن، بعد) آمادگی برای یک گردش علمی مانند آماده شدن برای بهره گیری از سایر رسانه های آموزشی است ولی چند مورد خاص وجود دارد که حتما باید به آنها دقت کرد:
قبل از بازدید: تعیین موضوع یا هدف بازدید،هماهنگی با اولیا، گرفتن مجوز، تدارکات و ...

ضمن بازدید:گروهبندی شاگردان، بیان انتظارات، رعایت نکات ایمنی، نظم و ...

بعد از بازدید: ارائه گزارش (شفاهی یا کتبی)، بحث در مورد گردش و ...

ادامه مطلب ...

مهارتهای مقابله با اضطراب امتحان

روشها و برنامه های متعددی برای کمک به فراگیران در غلبه بر اضطراب امتحان پیشنهاد شده است که ابعاد مختلف فعالیت آموزشی را مورد توجه قرار می دهند .

1 ) یادگیری و مطالعه صحیح

فقدان آمادگی برای امتحان و یادگیری ضعیف تکالیف آموزشی از عوامل اصلی اضطراب امتحان بشمار می روند . روشهای صحیح مطالعه و آمادگی مناسب برای یادگیری در کاهش اضطراب به میزان زیادی موثر است . یادگیری مفید و مطالعه صحیح بطور کلی با عوامل متعددی همبستگی دارند . تنظیم وقت مناسب ، اندیشیدن قبل از مطالعه ، مدت مطالعه و محیط یادگیری در آماده سازی فرد برای یادگیری موثر ، دارای اهمیت است . انگیزه و علاقه به مطالعه ، شروع مطالعه از قسمتهای آسان و جالب ، مرور مطالب ، تفکر در مفاهیم و بسط انها ، بحث و ربط منطقی ، طبقه بندی و استفاده از تصاویر ، جداول و نمودارها ، درخواست کمک از دیگران و تمرین ، از دیگر مواردی هستند که موجب یادگیری صحیح می شوند و از این طریق کاهش اضطراب را به دنبال خواهند داشت .

 

ادامه مطلب ...

روش بحث گروهی

  

روش بحث گروهی، گفتگویی است سنجیده و منظم درباره موضوعی خاص که موردعلاقه مشترک شرکت کنندگان در بحث است. این روش برای کلاسهایی قابل اجراست که جمعیتی بین 6 تا 20 نفر داشته باشند. روش بحث گروهی، روشی است که به شاگردان فرصت می دهد تا نظرها، عقاید و تجربیات خود را با دیگران در میان بگذارند و اندیشه های خود را با دلایل هستند بیان کنند.  
 چه دروس و موضوع هایی را می توان با روش بحث گروهی تدریس کرد؟ 
 

ادامه مطلب ...

عوامل موثر درترک تحصیلی دانش آموزان

برترین عوامل مشترک در ترک تحصیل دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی  بخصوص در مقطع متوسطه بیانگر این حقیقت است که فقر مالی و فقر انگیزشی بیشترین نقش را داشته است و همچنین محیط نامناسب خانه و مدرسه خشونت تنبیه و تشویق معلم ‚ سختگیری های بیهوده که باعث می شود انگیزه تحصیلی شاگردان ضعیف شودزمینه های ترک تحصیل فراهم می گردد.

از عوامل دیگر که در موفقیت تحصیلی جوانان و نوجوانان می توانند تاثیر گذار باشندسلامت جسمی و روحی و بهداشتی ‚عوامل ارثی ‚ذهنی و هوشی ‚ امکانات آموزشی ‚ اعتماد به نفس و تلاش و پشتکار فردی ‚ تاثیر همسالان ‚ اهمیت قائل شدن والدین به تحصیل فرزندان می باشد. در اینجا مهمترین موارد  موثر در افت تحصیلی دانش آموزان بیان شده است.

1)شرایط اقتصادی

2)سواد والدین

3)برخورد معلم

4)محتوای کتب درسی
5)شیوه برگزاری امتحانات(شیوه های ارزیابی)

6)عقب ماندگی درسی

7) نارسایی های جسمانی

8) انگیزه

ادامه مطلب ...

دلایل شکست دانش آموزان

 

 

 

بررسی دلیل شکست دانش آموزان در تحصیل به مطالعه دقیق احتیاج دارد، تنبلی یا بی میلی را نمی توان تنها دلیل عقب افتادگی تحصیلی دانست. گاهی علت شکست دانش آموزان را باید در خانواده، گاه در مدرسه و معلم و گاه در جامعه و نظام آموزشی و وضعیت اقتصادی جستجو کرد.
مدرسه درمیان نهادهای تعلیم و تربیت جامعه جایگاه ویژه ای دارد. درواقع مدرسه بعد از خانواده مهمترین عامل در پرورش افراد است. در حدود سن هفت سالگی تربیت افراد در مدرسه آغاز می شود و تا دوران جوانی ادامه دارد. در این مدت دانش آموزان در جنبه های مختلف جسمانی، عقلانی، اخلاقی، هنری و غیره پرورش پیدا می کنند.مدرسه کانونی است که در آن دانش آموز در معرض تجربیات جدید قرار می گیرد و وجود همکلاسی ها، شرایط و روابط تازه، عرصه ای را برای کسب مهارت های اجتماعی فراهم می کند، درنهایت آموزش رسمی، فرد را برای یادگیری میراث فرهنگی جامعه در قابل تعلیمات مدرسه ای آماده می سازد.

ادامه مطلب ...

تعارض

تعریف تعارض - اختلاف در یک زمینه ی سازمانی بین دو نفر یا تعدادی بیشتر ، یا بین دو سمت یا سمت های بیشتر در باره ی بهترین راه رسیدن به هدف های سازمان را تعارض می گویند . 

- فرآیندی که بدین گونه آغاز می شود که یک دسته یا گروه چنین می پندارد که گروه دیگر اثرات منفی بر جای می گذارد ، یا قرار است اثرات منفی به بار آورد ، البته در مورد همان چیزهایی که مورد توجه طرف یا گروه اول است .

انواع تعارض – اساسا سه نوع تعارض وجود دارد . یکی از آن ها تعارض میان احساسات است . از آن جا که وجود تفاوت میان انسان ها امر اجتناب ناپذیری می باشد ، در هر رابطه مهمی ممکن است احساسات خصمانه نیرومند و تعارض هایی به وجود آید که معمولا ، با به کارگیری شیوه حل مساله ، قابل حل است . اما نوع دیگر ، تضاد میان ارزش ها است که برای این نوع از تعارض ، به ندرت « راه حلی » وجود دارد زیرا برای کسی که خود را به زحمت می اندازد ، هیچ چیز عینی و ملموسی وجود ندارد . با وجود این باز هم استفاده از روش حل تعارض ، می تواند به افرادی که باورهای متضادی دارند کمک کند تا یکدیگر را بهتر بفهمند و تحمل بیشتری برای درک شرایط یکدیگر کسب کنند . ضمن اینکه این روش غالبا بر اعمال و نگرش های آنان نیز تاثیر می گذارد . و بالاخره سومین نوع تعارض ، تضاد بین نیازهاست . پس از آن که مسایل ارزشی سروسامان یافتند و مولفه های احساسی حل شدند ، غالبا موضوعات اساسی باقی می مانند که باید حل و فصل شوند .  

روش های جایگزین حل مساله اشتراکی – حل مساله اشتراکی ، چهار جانشین بسیار رایج دارد : انکار ، اجتناب ، تسلیم و سلطه گری . از هریک از این راه ها می توان به شکلی مناسب استفاده کرد اما استفاده مکرر از آن ها منجر به پیامدهای منفی قابل پیش بینی خواهد شد .

الف – انکار : تعارض ، برای برخی از افراد آن قدر هولناک است که ترجیح می دهند هر گونه مشکلات بین فردی را انکار کنند . سرکوبی تعارض یعنی این که فرد در قبال خود و دیگران به این موضوع « تظاهر کند » که همه چیز رو به راه است . انکار مکرر ، معمولا به بیماری های روان -  تنی و سایر اختلالات روانی منجر می شود .

ب – اجتناب : برخی افراد ، از تعارض میان نیازهای بین فردی آگاهند و به سادگی ، هر آن چه در توان دارند انجام می دهند ، تا از رو به رو شدن با این تعارض ها ، اجتناب کنند . اجتناب مستمر ، بی تردید به انکار و تمامی آثار منفی آن منجر خواهد شد .

پ – تسلیم : بسیاری از افراد ، وقتی با فردی برخورد می کنند ، که نیازهای متضادی با نیازهای خودشان دارد ، تسلیم می شوند و اغلب بدون هیچ مبارزه ای ، عقب نشینی می کنند . آنان زندگی را بدون برآورده شدن نیازهایشان سپری می کنند .

ادامه مطلب ...

انگیزه وانگیزش

انگیزش - انگیزش هر نوع تاثیری است که موجب تقویت ، جهت گیری و بروز رفتار انسان ها می شود . انگیزش حالتی درونی است که سبب می شود انسان به طریقی رفتار کند تا از تحقق یک هدف اطمینان یابد . به عبارت دیگر ، انگیزش چرایی رفتار افراد را بیان می کند . (8)

- انگیزش فرآیند تحریک کردن فرد به انجام عملی که برای رسیدن به هدفی دلخواه ضرورت دارد .مهارت پر اهمیتی برای همه دست اندرکاران مدیریت است که به عنوان کار کردن با و از طریق دیگر مردمان ( برانگیختن مردم ) برای رسیدن به هدف های سازمان و اعضای آن تعریف می شود . 

- فرایند خلق محیطی است در سازمان که به موجب آن کارکنان برای نمایش حداکثر کارایی برانگیخته  می شوند.

ادامه مطلب ...

آموزش و توسعه فرهنگ نماز

 نماز ، اوّلین سؤال قیامت

 رسول خدا(ص) فرمود : « اِذا کانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ یُدْعی بِالْعَبْدِ ، فَاَوَّلُ شَیی ءٍ یُسْئَلِ عَنْهُ الصَّلاةُ فَاذا جاءَ بِها تامَّهً وَ إلاّ زُخَّ فِی النّار ؛

در روز قیامت، هنگامیکه انسان برای سؤال و جواب حاضر میگردد، اوّلین چیزی که از او سؤال می شود نماز است ؛ اگر نماز را به طور صحیح و کامل خوانده باشد [ پاداش او داده میشود] و اگر نمازش کامل نباشد، در آتش جهنّم انداخته خواهد شد .»

 آثار نماز در عالم برزخ

ادامه مطلب ...