سرای دانش

روانشناسی ـ آموزش ابتدایی ـ مدیران بخوانند ـ روش تدریس

سرای دانش

روانشناسی ـ آموزش ابتدایی ـ مدیران بخوانند ـ روش تدریس

تدریس حروف الفبای (نشانه های چهار شکلی)

برای تدریس نشا نه های 4 شکلی ،  می توان از شیوه هایی استفاده کرد که بچه ها خود به اسم هر نشانه ، پی ببرند.  روش و شیوه های معرفی شده ی نشانه ها تا حدودی شبیه به هم می باشند ،فقط موارد استثنا مثل تشدید ، "خوا "روش های منحصر به فردی دارند. در نظر بگیرید تدریس نشانه ای مثل : " اِ  ، ِ ، ه و  ﻪ " که به ترتیب  ،اسمشان  اِ اول ،   ِ غیر اول ، ه آخر تنها و ﻪ آخر چسبان ،می باشد . دقت شود که هم شکل بودن دو صدای آخر اِ با صدای" ﻫ  " توجه بیشتری را به خود معطوف می دارد ، که به کار بردن مثال های بیشتری را می طلبد . تکرار و تمرین باعث تثبیت یادگیری در این زمینه نیز خواهد بود . استفاده از املاهای خلاق ( خالی گذاشتن جای کلمه ی مورد نظر در یک جمله یا یک متن) هم تمرینی مؤثر در این زمینه است .  مثلاً این جمله  :

مادر اَمین و .......... (آزاده )  به بازار رفت  . او یک پاکت .........(نامه ) و یک تمبر خرید . در ....... (راه ) بازگشت به خانه گل های زیبایی دید و گفت : ..........! (به به ) چه گل های زیبایی !

برای تدریس نشانه هایی مانند این سعی شود حتما ًاز پازل و یا عکس های مختلف در این رابطه استفاده شود  .بعد از گروه بندی ،اجازه دهید دانش آموزان در مورد عکس ها با هم مشورت کنند و بعد گفته های خود را برای دیگر گروه ها بیان کنند. به کلمات کلیدی اشاره کرده و آن ها را راهنمایی کنید تا نشانه ی مورد نظر را به خوبی ادا کنند و آن را در کلمه بیابند . راهنمایی شما به طرف نشانه ی مورد نظر که در کجای کلمه قرار گرفته ، زمینه ای خواهد بود تا اسم هر نشانه را بتوانند بیان کنند . روشی که روش کاوشگری نام دارد و معمولا در تدریس های ریاضی به کار می رود به ما می آموزد که بعضی مفاهیم باید مستقیماً به دانش آموز ارائه نشود و با فراهم آوردن شرایط مناسبی ،دانش آموزان را برای کشف مفاهیم مورد نظر آماده کرد. یکی از پیشتازان این روش " جرج پولیا  " ریاضیدان لهستانی می باشد.

او معتقد است آن چه را که دانش آموز به وسیله ی خود کشف می کند ،هرگز از یاد نمی برد .به عبارت ساده تر از نظر او بهترین روش ،یادگیری کشف مفاهیم توسط فراگیرنده است . چون در این روش معلم،راهنما و دانش آموز جوینده است ؛ لذا مورد توجه و علاقه ی دانش آموز قرار می گیرد.البته چون برای کشف یک مفهوم به وقت زیادی احتیاج است ،لذا ارائه ی این روش نسبت به روش های دیگر وقت گیر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد