ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
در یکی از تالارهای شهر در جمع والدین و جلسه انجمن اولیا و مربیان ، در مورد اثرات سوء نمره گرایی (بیست گرایی) دانش آموزان و خانواده های آنها سخنرانی داشتم . و اثرات سوء نمره گرایی صرف و گرایش دانش آموزان به حفظ طوطی وار مطالب به جای یادگیری پژوهش محور ،را معرفی نمودم که مورد توجه حضار قرار گرفت و اینکه خیلی ها( به اعتراف خواشان) دریافتند اصرار وفشار زیادی بر فرندان خود در منزل برای کسب نمرات 20 داشته اند . و برای آنان موضوع به خوبی تشریح گردید که : نمره 20 و رقابت بسیار فشره برای آن که گاها" منجر به بروز درگیریهای ادامه دار دانش آموزان و حتی خانواده ها با هم می شود ، ضرر بیشتر ی خواهد داشت تا گرفتن نمرات دیگر . مخصوص" اینکه دانش آموز از اینکه هر روز حامل نمره 20 برای خانواده خود نباشد، احساس نا امیدی و یا بی کفایتی خواهد کرد! به جای آن پیشنهاد شد با همکاری کادر مدرسه ، روشهایی را برای کاهش سطح اضطراب و فشار دانش آموزان در محیط مدرسه ، برای کسب صرف نمره و حفظ مطالب برگزینند ...
مدتی بعد یکی از حضار جلسه که پدر یکی از دانش آموزان مدرسه بود ، و به عنوان معلم راهنمایی خدمت می کرد، روشی را برای کاهش اضطراب دانش اموزان هنگام پرسش پای تخته ، درخواست کرد . ( اینکه روش پرسش پای تخته تا چه اندازه مفید و لازم و یا منسوخ شده است ، بماند) . با وی هماهنگ کردم که اگر ممکن است این روش را که در نوع خود جدید هم نیست پیاده نماید گرچه بر خلاف روش های معمول سایر معلمان مدارس باشد . در سالهای قبل معمولا" رسم بود که مثلا 5 یا 6 دانش آموز به پای تخته آورده می شد و به نوبت پرسش هایی از نفر اول می شد و اگر بلد نبود به نفر دوم و گاهی تا نفر ششم هم می رسید و اگر بلد نبود (حدود یک سوم از بیست را ازدست می داد) ، پرسش دوم مطرح می شد و معمولا" به 3 یا 4 پرسش ختم می شد یعنی هر پرسش چیزی حدود 7 یا 5 نمره ! . البته این نوع پرسش مزایا و معایبی دارد که جای طرح آن نیست و در کتب روش تدریس در مورد آن سخن گفته شده است .
به اظهار دانش آموزان و والدین آنها رفتن پای تخته و پاسخگویی به پرسش ها از بدترین خاطرات آنهاست اینکه شاید دست و پایشان بلرزد ، با تمسخر احتمالی دیگر دانش آموزان روبرو شوند ، دست پاچه شوند ، جواب را به یکباره فراموش کنند ، زمان کمی برای فکر کردن داشته باشند ، قدرت تکلم خود را در اثر اضطراب از دست بدهند ، یا جواب را می دانسته ولی جمله بندی فی البداهه را تمرین نکرده اند ، دهان و گلویشان خشک می شد ، نگاههای خشن یا سوالی معلم آنها را دستپاچه می کرد ، فشار معلم برای زمان کم و تمام شدن مهلت ، آنها را بیشتر مضطرب می کرد و ...
در توضیح و توجیه کارکرد پرسش مصطلح به نام "پای تخته" باید گفت : یکی از کارکردهای پرسش شفاهی ، تقویت قدرت مصاحبه دانش آموزان است ولی چون امتحانات پایان سال و یا امتحانات کنکور بدین شیوه بر گزار نمی شود ، آیا ضروری است به شدت بر اجرای هر روزه آن مصر باشیم ؟ بنابراین هر ماه یک یا دو بار با توجه به صلاحدید معلم مربوطه ، امتحان کتبی لازم است . اما پیشنهاد شد برای کاهش میزان اضطراب دانش آموزان اقدام ساده ای صورت گیرد :
در صورت تمایل دانش آموز و معلم ، یک یا دو صندلی روبرو یا به موازات میز معلم ، در نظر گرفته تا دانش آموز به جای سر پا ایستادن روبروی دانش آموزان بر صندلی قرار گیرد و با آرامش بیشتری به پرسشهای معلم پاسخ دهد ، حالت بشاش و شاد معلم هنگام پرسش شفاهی نباید از نظر دور شود ....
اینکار ابتدا برای دانش آموزان قوی که تقریبا" اضطرابی در این باره ندارند و سپس برای دانش آموزان متوسط و یا دارای اضطراب و کسانی که صدا و دست و پایشان می لرزد و دچار خشکی دهان شده ،نشستن روی صندلی روبروی معلم ، انجام شود . معلم در حین پرسش نگاههای با مهر و محبت به این دسته دانش آموز داشته ، با سر جملات وی را تایید کند ، با گفتن کلماتی به وی روحیه داده ، حتی الامکان برای کمی وقت فشار نیاورد ، مستقیما" در چشمان محصل نگاههای یکنواخت نداشته ، به سر و وضع دانش آموز از کفش و لباس گرفته تا موی سر وی به صورت مستقیم و تکراری نگاه نکند و ... معلم نیز در توضیح کار خود برای دانش آموزان شرح دهد که دانش آموز فرض کند که انگار برای مصاحبه و قبولی در یک جلسه استخدامی آمده و روبروی وی نشسته است ...
بعد از یکماه از اجرای این روش ، تقریبا" تمام دانش آموزان کلاس به وضعیت عادت کرده و به اظهار معلم ، هیچگاه نشانی از اضطراب شدید و لرزش دست و پا مشاهده نشد و رغبت بیشتری برای آمدن و نشستن روی صندلی و پاسخگویی به درس را داشتند و سایر دانش آموزانی که از این بابت مشکلی نداشتند آزاد بودند حتی ایستاده و روبروی دانش آموزان دیگر به پرسش ها پاسخ دهند .