نمونه برگ خود ارزشیابی دانش آموز پایه ی اول ابتدایی
به عنوان نه یک متخصص، نه یک معلم، نه ....به عنوان پدر یا مادر اگر قرار باشد مدرسه گزارشی از پیشرفت تحصیلی فرزند شما که در پایه چهارم به تحصیل مشغول است، ارائه دهد ، کدام شکل بهتر است؟
شکل |
اول |
دوم |
سوم |
درس |
کمی ( نمره) |
کیفی(رتبه) |
توصیف عملکرد |
قران |
10 |
قابل قبول |
به درس قرآن علاقه دارد و تلاش زیادی هم می کند اما در خواندن آیات و عبارات قرآنی، هنوز به آموزش بیشتری نیاز دارد. برای روان خوانی بهتر و بیشتر، باید بخش بخش خواندن را تمرین کند و به نوار قرآن زیاد گوش دهد. داستانهای قرآنی را با زحمت زیاد، بازگو میکند. با پیشرفت در درس فارسی پیام های قرآنی را نیز می تواند توضیح دهد. |
فارسی |
11 |
قابل قبول |
دختر خوبم بعضی از درس ها را تقریبا روان می خواند برای اینکه همه ی درس های فارسی را، صحیح و روان بخواند و املای آنها را درست بنویسد نیاز مند انجام و اجرای دقیق رهنمودهای معلم دارد؛ به شرکت در بحثهای کلاسی چندان علاقهی خاصی ندارد؛ هر موضوع قابل فهمی به او داده شود، با مراقبت و صرف زمان دربارهی آن موضوع، با کلمات و جملات ساده می نویسد ضمن اینکه در رعایت اصول درستنویسی و درج نشانههای نگارشی، به دقت و توجه بیشتری نیاز دارد. |
ریاضی |
9 |
نیاز به تلاش |
ضرب های 5 به بالا را با انگشتان دست ‘ تا حدودی درست انجام می دهد چنانچه جدول ضرب را - که می تواند - حفظ کند در انجام تقسیم هم موفق خواهد بود . در تبدیل الگوی هندسی به نماد ریاضی ، ساده کردن کسرها و درک اندازه های زاویه با تمرین و اجرای رهنمود معلم موفق خواهد شد .همچنین اگر روان خوانی او قوی گردد بهتر می تواند درک درستی از حل مسئله با راهبردهای متفاوت داشته باشد |
علوم |
14 |
خوب |
در انجام آزمایشهای این درس، با اعضای گروه خود به نحو احسن همکاری میکند. میتواند برای بیشتر موضوعاتی که خوانده، مثالهایی ارائه دهد. گاهی اوقات در هنگام تدریس علوم، ضمن مشارکت فعال، سؤالات بحث برانگیزی را طرح میکند |
هنر |
20 |
خیلی خوب |
در خلق آثار هنری خود، خلاق است و از ابزارها به درستی و به صورت مرتب اسفاده میکند. انچه ارائه میدهد خوب معرفی نیز میکند . توانایی بیان احساسات اثر هنری خود و دیگران را دارد |
تربیت بدنی |
19 |
خیلی خوب |
نسبت به انجام بازیهای گروهی علاقهی زیادی دارد. مهارتهای مقدماتی ورزش فوتبال، والیبال، طنابزنی و تنیس را میداند و بکار می بندد . در فعالیتهای مربوط به آمادگی جسمانی نیز شرکت فعالی دارد |
هدیه ها |
15 |
خوب |
در مباحث مربوط به این درس، اظهار نظر نمیکند. در بحث احکام اسلامی (نماز آیات و...) پیشرفت خوبی دارد. جالب اینکه سعی دارد در رفتارهایش، ائمه بزرگوار و شخصیتهای دینی را الگوی خود قرار دهد . |
مطالعات اجتماعی |
16 |
خوب |
به با راهنمایی و کمک معلم به ویژگی های دوره های تاریخی اشاره میکند و با زبان کودکانه، تا حدودی آنها را نقد و بررسی میکند. ضمن اینکه بیشتر جهتهای جغرافیایی را تشخیص داده و آنها را معرفی و توضیح میدهد |
شایستگی های عمومی |
20 |
خیلی خوب |
مهربان است با دوستانش به مهربانی رفتار می کند . به بهداشت خود اهمیت میدهد.احساس مسئولیت وی در کارهایی که به او سپرده میشود، قابلتحسین است و پیوسته سعی دارد تا بهدرستی قوانین کلاس و مدرسه را رعایت نماید. چنانچه کتاب های داستانی قابل فهم سن خود را ‘بخواند در درس هایش نیز موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد |
منبع:وبلاگ دکتر قره داغی
دانلود راهنمای تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی - تربیتی جدید ارزشیابی توصیفی1393
معلمی شغل مهمی است که ضرورت آن بر کسی پوشیده نمی باشد .این ضرورت از نظر مولفین ،عمدتا شکل دهی تجربیاتی است که منجر به تغییرات مطلوب رفتاری در دانش آموختگان می شود .بخاطر همین ضرورت آشکار است که نقش معلم جنبه نهادی پیدا کرده و بسیاری از گروههای اجتماعی و افراد و دانشجویان و دانش آموختگان مختلف ،انتظارات کلی مشخصی از آنچه که یک معلم هست و باید باشد دارند .اما به نظر می رسد انتظارات کلی مورد نظر در عمل دچار مشکل می گردند . زیرا همه ما در طول حیات تحصیلی یا حرفه ای خود با معلمان و اساتیدی مواجه شده ایم که از آنها با کلمات خوب یا بد یاد کرده ایم !
بنابراین یک سوال اساسی پیش می آید که آیا این دو معلم با یکدیگر اصولا یکسان هستند یا اینکه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟
ادامه مطلب ...تقریب به روش قطع کردن و گرد کردن
1- اگر رقم تقریب و عدد داده شده غیر اعشاری باشند : به تعداد صفرهای رقم تقریب از عدد داده شده قطع کرده و صفر جانشین آنها می گردد .
5000 =( با تقریب کمتر از 1000 ) 5432: مثال
2- اگر رقم تقریب صحیح عدد داده شده اعشاری باشد: مانند نمونه بالا عملیات را انجام می دهیم یعنی از رقم اعشار آنها صرف نظر می گردد.
300 = ( با تقریب کمتر از 100 ) 2734/354 ( مثال
3- اگر رقم تقریب اعشار و خود عدد نیز اعشاری باشد : به تعداد رقم های بعداز ممیز در تقریب از عدد داده شده جدا می کنیم و به جای بقیه صفر قرار می دهیم ( قطع می کنیم
27/453 =( با تقریب کمتر از 1 0/ 0 ) 2734/ 453 ( مثال
4ـ اگر رقم تقریب عدد 1 و خود عدداعشاری باشد : از ارقام اعشاری چشم پوشی کرده چون همه ارقام اعشاری بعد از ممیز از یک کمتر و فقط جزء صحیح عدد اعشاری را می نویسیم .
43 = ( با تقریب کمتر از یک ) 742/ 43 ( مثال
0 = ( با تقریب کمتر از یک ) 742/ 0 ( مثال
ادامه مطلب ...