سرای دانش

روانشناسی ـ آموزش ابتدایی ـ مدیران بخوانند ـ روش تدریس

سرای دانش

روانشناسی ـ آموزش ابتدایی ـ مدیران بخوانند ـ روش تدریس

برگزاری هر نوع آزمون در مقطع ابتدایی ممنوع

وزیر آموزش وپرورش در مصاحبه با خبر ساعت 13 شبکه خبر با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی آموزش وپرورش، گفت: برگزاری هر نوع آزمون در دوره ابتدایی ممنوع شد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ظهر امروز سیدمحمد بطحایی در مصاحبه با اخبار ساعت13 شبکه خبر با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی آموزش وپرورش، اظهار کرد: به دلیل آثار بسیار مخربی که برگزاری آزمون ها در روحیه دانش آموزان دوره ابتدایی دارد، برگزاری هر نوع آزمون از جمله تیزهوشان ، نمونه دولتی و سایر مدارس خاص، ممنوع است و مدارس مذکور در سال تحصیلی آینده مانند مدارس عادی دانش آموزان را ثبت نام می کنند؛ بنابراین دانش آموزان  ورودی پایه هفتم در هیچ آزمونی شرکت نخواهند کرد.
وزیر آموزش وپرورش هدف ازاجرای این طرح را کاهش استرس در دوره ابتدایی اعلام و عنوان کرد: براساس این مصوبه ورود کلیه مؤسسات علمی به بهانه برگزاری آزمون و همچنین تجویز و ارائه کتاب های کمک درسی در مقطع ابتدایی ممنوع است وآموزش وپرورش باهمکاری ، هم سویی  وهم گرایی خانواده ها تلاش خواهد کرد تا فضای با نشاطی را بر مدارس ابتدایی حاکم کند.
وی ادامه داد: با حذف آزمون ورودی مدارس خاص، اجرای طرح شهاب در مدارس تقویت  ودر قالب این طرح ، دانش آموزان دارای استعدادهای گوناگون ، شناسایی و متناسب با توانایی هایشان در همان مدارس تحت پوشش وهدایت قرار می گیرند.
بطحایی تاکیدکرد:این طرح از جدیدترین وموفق ترین طرح هایی است که در کشورهای توسعه یافته نیز اجرا می شود.

چند نمونه چک لیست

برای دانلود کلیک کنید

نمونه گزارش پیشرفت تحصیلی تربیتی کیفی-توصیفی پایه ششم

نمونه گزارش پیشرفت تحصیلی تربیتی کیفی-توصیفی پایه ششم

نمونه چک لیست درس ریاضی

 نمونه چک لیست درس ریاضی

نمونه برگ خود ارزشیابی دانش آموز پایه ی اول ابتدایی

نمونه برگ خود ارزشیابی دانش آموز پایه ی اول ابتدایی


گزارش پیشرفت تحصیلی فرصت یا تهدید

به عنوان نه یک متخصص، نه یک معلم، نه ....به عنوان پدر یا مادر اگر قرار باشد  مدرسه گزارشی از پیشرفت تحصیلی فرزند شما که در پایه چهارم  به تحصیل مشغول است، ارائه دهد ، کدام شکل بهتر است؟

شکل

اول

دوم

سوم

درس

کمی ( نمره)

کیفی(رتبه)

توصیف عملکرد

قران

10

قابل قبول

به درس قرآن علاقه دارد  و تلاش زیادی هم می کند  اما در خواندن آیات و عبارات قرآنی، هنوز به آموزش بیشتری نیاز دارد. برای روان خوانی بهتر و بیشتر، باید بخش بخش خواندن را تمرین کند و به نوار قرآن زیاد گوش دهد.  داستان‌های قرآنی را با زحمت زیاد، بازگو می‌کند.  با پیشرفت در درس فارسی پیام های قرآنی را نیز  می تواند توضیح دهد.

فارسی

11

قابل قبول

دختر خوبم  بعضی از درس ها را تقریبا روان می خواند برای اینکه همه ی درس های فارسی را، صحیح و روان بخواند و املای  آنها را  درست بنویسد نیاز مند انجام و اجرای دقیق رهنمودهای معلم دارد؛ به شرکت در بحث‌های کلاسی  چندان علاقه‌ی خاصی ندارد؛ هر موضوع قابل فهمی به او داده شود، با مراقبت و صرف زمان درباره‌ی آن موضوع، با کلمات و جملات ساده می نویسد ضمن اینکه در رعایت اصول درست‌نویسی و درج نشانه‌های نگارشی، به دقت و توجه بیشتری نیاز دارد.

ریاضی

9

نیاز به تلاش

ضرب های 5 به بالا را با انگشتان دست ‘ تا حدودی درست انجام می دهد چنانچه جدول ضرب را - که می تواند - حفظ کند در انجام تقسیم هم موفق خواهد بود . در  تبدیل الگوی هندسی به نماد ریاضی  ، ساده کردن کسرها و درک اندازه های زاویه با  تمرین و اجرای رهنمود معلم موفق خواهد شد .همچنین اگر روان خوانی او قوی گردد بهتر می تواند درک درستی از حل مسئله با راهبردهای متفاوت داشته باشد

علوم

14

خوب

در انجام آزمایش‌های این درس، با اعضای گروه خود به نحو احسن همکاری می‌کند. می‌تواند برای بیشتر موضوعاتی که خوانده، مثال‌هایی  ارائه دهد. گاهی اوقات در هنگام تدریس علوم، ضمن مشارکت فعال، سؤالات بحث برانگیزی را طرح می‌کند 

هنر

20

خیلی خوب

در خلق آثار هنری خود، خلاق است و از ابزارها به درستی و به صورت مرتب اسفاده می‌کند. انچه ارائه می‌دهد خوب معرفی نیز می‌کند .  توانایی بیان احساسات  اثر هنری خود و دیگران را دارد 

تربیت بدنی

19

خیلی خوب

نسبت به انجام بازی‌های گروهی علاقه‌ی زیادی دارد. مهارت‌های مقدماتی ورزش فوتبال، والیبال، طناب‌زنی و تنیس را می‌داند و بکار می بندد . در فعالیت‌های مربوط به آمادگی جسمانی نیز شرکت فعالی دارد 

هدیه ها

15

خوب

 در مباحث مربوط به این درس، اظهار نظر نمی‌کند. در بحث احکام اسلامی (نماز آیات و...)  پیشرفت خوبی دارد. جالب اینکه سعی دارد  در رفتارهایش، ائمه بزرگوار و شخصیت‌های دینی را الگوی خود قرار دهد .

مطالعات اجتماعی

16

خوب

به با راهنمایی  و کمک معلم به ویژگی های دوره های تاریخی اشاره می‌کند و با زبان کودکانه، تا حدودی آنها را نقد و بررسی می‌کند. ضمن اینکه بیشتر  جهت‌های جغرافیایی را تشخیص داده و آنها را  معرفی و توضیح می‌دهد

شایستگی های عمومی

 

20

خیلی خوب

 مهربان است با دوستانش به مهربانی رفتار می کند . به بهداشت خود اهمیت می‌دهد.احساس مسئولیت وی در کارهایی که به او سپرده می‌شود، قابل‌تحسین است و پیوسته سعی دارد تا به‌درستی قوانین کلاس و مدرسه را رعایت نماید. چنانچه کتاب های داستانی قابل فهم سن خود را ‘بخواند  در درس هایش نیز موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد 

منبع:وبلاگ دکتر قره داغی

راهنمای تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی-تربیتی جدید

دانلود راهنمای تکمیل گزارش پیشرفت تحصیلی - تربیتی جدید ارزشیابی توصیفی1393


داستان قهر کردن گنجشک با خدا

روز ها گذشت و گنجشک با خدا هیچ نگفت. فرشتگان سراغش را از خدا می‌گرفتند و خدا هر بار به فرشتگان این گونه می‌گفت: می آید؛ من تنها گوشی هستم که غصه‌هایش را می‌شنود و یگانه قلبی ام که دردهایش را در خود نگه می‌دارد.
و سرانجام گنجشک روی شاخه ای از درخت دنیا نشست. فرشتگان چشم به لب هایش دوختند، گنجشک هیج نگفت. و خدا لب به سخن گشود: با من بگو از آن چه سنگینی سینه توست. گنجشک گفت: “لانه کوچکی داشتم، آرامگاه خستگی هایم بود و سر پناه بی کسی ام. تو همان را هم از من گرفتی. این طوفان بی موقع چه بود؟ چه می خواستی از لانه محقرم؟ کجای دنیا را گرفته بود؟” و سنگینی بغضی راه بر کلامش بست. سکوتی در عرش طنین انداز شد. فرشتگان همه سر به زیر انداختند.

خدا گفت: ماری در راه لانه ات بود. خواب بودی. باد را گفتم تا لانه ات را واژگون کند. آن گاه تو از کمین کار پر گشودی. گنجشک خیره در خدایی خدا مانده بود.

خدا گفت: و چه بسیار بلاها که به واسطه محبتم از تو دور کردم و تو ندانسته به دشمنی ام برخاستی. اشک در دیدگان گنجشک نشسته بود. ناگاه چیزی در درونش فرو ریخت های گریه هایش ملکوت خدا را پر کرد.

کدام معلم کارآمد است ؟

معلمی  شغل  مهمی  است  که  ضرورت  آن  بر  کسی  پوشیده   نمی  باشد .این  ضرورت از  نظر  مولفین ،عمدتا شکل  دهی  تجربیاتی  است  که  منجر  به  تغییرات  مطلوب  رفتاری  در  دانش  آموختگان  می شود .بخاطر  همین  ضرورت  آشکار  است  که  نقش  معلم  جنبه  نهادی  پیدا  کرده  و  بسیاری  از  گروههای  اجتماعی  و  افراد  و  دانشجویان  و  دانش  آموختگان  مختلف ،انتظارات  کلی  مشخصی  از آنچه  که  یک  معلم  هست   و  باید  باشد  دارند .اما  به  نظر  می  رسد انتظارات  کلی  مورد نظر  در  عمل  دچار  مشکل  می گردند . زیرا  همه  ما  در طول  حیات  تحصیلی  یا حرفه  ای  خود  با  معلمان  و  اساتیدی  مواجه  شده  ایم  که  از آنها  با  کلمات  خوب  یا  بد  یاد  کرده  ایم !

بنابراین  یک  سوال  اساسی  پیش  می  آید  که  آیا این  دو معلم  با  یکدیگر اصولا  یکسان  هستند  یا  اینکه  تفاوتی  بین  آنها وجود  دارد؟

ادامه مطلب ...

فرمولهای کتاب ریاضی ششم ابتدایی

در این پست می توانید تمامی فرمول های کتاب ریاضی پایه ششم و راه حل های آن را  دانلود نمایید

تقریب به روش قطع کردن و گرد کردن

 تقریب به روش قطع کردن و گرد کردن

1- اگر رقم تقریب و عدد داده شده غیر اعشاری باشند : به تعداد صفرهای رقم تقریب از عدد داده شده قطع کرده و صفر جانشین آنها می گردد .

                    5000 =( با تقریب کمتر از 1000 )  5432: مثال  

2- اگر رقم تقریب صحیح عدد داده شده اعشاری باشد: مانند نمونه بالا عملیات را انجام می دهیم یعنی از رقم اعشار آنها صرف نظر می گردد.

                    300 = ( با تقریب کمتر از 100 ) 2734/354 ( مثال

3- اگر رقم تقریب اعشار و خود عدد نیز اعشاری باشد : به تعداد رقم های بعداز ممیز در تقریب از عدد داده شده جدا می کنیم و به جای بقیه صفر قرار می دهیم ( قطع می کنیم 

                    27/453 =( با تقریب کمتر از 1 0/ 0 )  2734/ 453 ( مثال

4ـ اگر رقم تقریب عدد 1  و خود عدداعشاری باشد : از ارقام اعشاری چشم پوشی کرده چون همه ارقام اعشاری بعد از ممیز از یک کمتر و فقط جزء صحیح عدد اعشاری را می نویسیم .

                     43 = ( با تقریب کمتر از یک ) 742/ 43 ( مثال

                      0 = ( با تقریب کمتر از یک ) 742/ 0 ( مثال

   

ادامه مطلب ...